کابینت های گلاس( مزایا و معایب + نگهداری کابینت های گلاس )

0
عناوین مهم
 جدیترین مدل کابینت های گلاس
 مزایای کابینت های گلاس
 معایب کابینت های گلاس
 نگهداری کابینت های گلاس
 تمیز کردن کابینت های گلاس سفید

 

کابینت هایگلاس چیست؟

آیا تاکنون به اهمیت کابینت در آشپزخانه پی برده اید؟ آیا کابینت هایگلاس مورد پسند شماست یا ممبران، ام دی اف، فلزی و … ؟ همانطور که می دانید کابینت ها از جمله تجهیزاتی هستند که وجود آنها در هر آشپزخانه الزامی می باشد. این تجهیزات ضروری علاوه بر کارایی, نمایی شیک و جذاب به فضای آشپزخانه می بخشند و در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید می شوند. اگر به آشپزخانه های مدرن امروزی نگاهی بیندازید متوجه اهمیت روز افزون این المان ضروری در فضای آن ها خواهید شد. در واقع مهم ترین فاکتوری که نقش حیاتی در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه ایفا می کند کابینت است زیرا نه تنها با استفاده از آن می توان ظروف و وسایل مختلف را سازماندهی و مرتب کرد بلکه ظاهری آراسته نیز به فضا بخشیده خواهد شد.
اگر از یک طراح داخلی بخواهید کابینت اشپزخانه شما را طراحی کند مسلماً متریال های مختلفی برای ساخت آن به شما پیشنهاد می دهد از جمله فلز، MDF، ملامینه، هایگلاس، چوب، شیشه و … که هر کدام مزایای منحصر بفرد خود را دارند و جلوه ای متفاوت ایجاد می نمایند. کابینت تمام چوب که با نام کابینت ممبران نیز شناخته شده و این روزها در طراحی خانه های لوکس به چشم می خورد زیبایی بی نظیری دارد زیرا از چوب طبیعی ساخته می شود و حسی از گرما و صمیمیت به فضا می بخشد اما قیمت طراحی و ساخت آن در مقایسه با کابینت های معمولی بالاتر است. به همین دلیل اکثر افراد ترجیح میدهند از کابینت ام دی اف استفاده کنند زیرا نه تنها در طرح ها، رنگ ها و روکش های متفاوت به بازار عرضه می شوند بلکه از نظر قیمت نیز مناسب تر از سایر مدل ها می باشند.

کابینت هایگلاس چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از جدیدترین متریالی که امروزه در ساخت کابینت مدرن استفاده می‌شود، هایگلاس است. این متریال با ویژگی‌های قابل توجه و جذابی که دارد، چشمان هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. ظاهری درخشنده و براق با قدرت بازتاب نور بالا، از ویژگی‌های بارز کابینت هایگلاس است ؛ خصوصا آنکه رنگ آن روشن باشد.
هایگلاس، از ام‌دی‌اف خام که توسط روکش پلکسی گلاس پوشانده شده، تشکیل شده است. لایه‌ی پلکسی‌ گلس به واسطه‌ی چسب‌های قوی به ورقmdf  می‌چسبد، بنابراین کیفیت ام‌دی‌اف خام و چسب به‌کار رفته در آن، همچنین خود لایه‌ی پلکسی گلس، در کیفیت نهایی کار موثر هستند.
هر چه هایگلاس، براق‌تر و درخشنده‌تر باشد و سطح آن صاف و صیقلی‌تر باشد، نشان از کیفیت بالاتر آن دارد. قابل به ذکر است، به دلیل گران‌ بودن پلکسی گلس، این لایه تنها بر یک سمت ورق mdf کشیده می‌شود و در سوی دیگر آن، از متریال ارزان‌تری استفاده می‌شود، بنابراین اگر قرار است نمای دو طرف کابینت شما نشان داده شود، باید از دو ورق هایگلاس که به طور قرینه به یکدیگر متصل شده‌اند استفاده کنید.
نکته‌ی دیگری که باید پیش از معرفی کابینت سفید طلایی هایگلاس ذکر کنیم، لایه‌ی پلکسی گلاس است. این لایه در واقع، از جنس پلاستیک است اما ظاهر آن همانند شیشه درخشنده و براق است. وزن آن از شیشه سبک‌تر است و به دلیل پلاستیکی بودن، زودتر از شیشه بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، بنابراین لازم است در استفاده از هر نوع کابینت هایگلاس، مراقبت بیشتری به خرج دهید.

جدیدترین مدل های کابینت با متریال های گلاس

کابینت گلاس از جنس کابینت های ام دی اف می باشند, با این تفاوت که سطح آن ها با روکش پلاستیکی و براق و شیشه ای مانند پوشانده شده است. از آن جایی که این روکش ها در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شود, کابینت از جنس هایگلاس را می توان در طرح ها و رنگ های متنوعی طراحی نمود. با توجه به دکوراسیون آشپزخانه می توان از این کابینت ها استفاده نمود. 

طرح های کابینت هایگلاس جدید و زیبا

مدل کابینت های گلاس

برای طراحی کابینت ها از متریال های خاص نظیر فلز و ام دی اف و چوب و … استفاده می شود که امروزه کابینت هایگلاس و کابینت های ام دی اف توجه اغلب افراد را به سمت خود جلب کرده اند. کابینت هایگلاس به فضای آشپزخانه نمایی شیک و لوکس می بخشد و این مدل کابینت ها به دلیل خاصیت منعکس کنندگی که دارند به نوعی منبع نور در فضای آشپزخانه محسوب می شوند.
کابینت های گلاس همچنین خاصیت صیقلی و بازتابی دارد و باعث می شود تا فضای آشپزخانه جذابیت خاصی داشته باشد و لوکس تر به نظر برسد.
یکی از مهم ترین نکات در هنگام انتخاب کابینت هایگلاس توجه به کشو و دستگیره کابینت است که این عناصر روی جذابیت بیشتر طراحی دکوراسیون آشپزخانه تاثیر زیادی دارند. این نوع کابینت با دستگیره های براق و شکل ظاهری ساده و ظریف برای آشپزخانه ها با دکوراسیون مدرن انتخابی مناسب و ایده آل محسوب می شوند و جلوه این طرح کابینت های بدون فریم با این مدل کشوها تکمیل می شود.

اگر تمایل دارید طرح کابینت هایگلاس جذاب تر به نظر برسد بهتر است دستگیره ها را از بین جنس های فلزی براق و طرح های کشیده انتخاب نمایید. در طراحی کابینت هایگلاس معمولا بدنه داخلی کابینت ها از جنس ام دی اف ساخته می شود و برای روکش این طرح کابینت ها نیز از جنس ملامینه استفاده می شود.
مدل کابینت های گلاس در فضای آشپزخانه منبع نور به شمار می رود و این کابینت ها دیر کثیف می شوند و به راحتی نیز می توانید آن ها را تمیز کنید. همچنین در انواع مدل های ساده و طرح دار موجود است که هر یک از این طرح ها زیبایی و جذابیت خاص خودشان را دارند.

نگهداری کابینت هایگلاس و مزایا و معایب آن نسبت به سایر انواع کابینت….

همواره در طول تاریخ، زیبایی مورد توجه بشریت بوده است، اما در هیچ دوره ای، مردم برای زیبایی و دکوراسیون منزل مانند عصر حاضر ارزش قائل نبوده اند. همان طور که می دانید یکی از فاکتور های مهم در دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه، کابینت است. امروزه انواع مدل های کابینت با رنگ های متنوع طراحی و ساخته می شود که هر کدام می توانند مورد انتخاب قشر خاصی از مردم قرار گیرند. یکی از به روزترین این مدل ها، کابینت هایگلاس است که در طراحی های کابینت های مدرن امروزی محبوب است. 

کابینت هایگلاس:

کابینت هایگلاس، در واقع نمونه ای پیشرفته تر از کابینت ام دی اف، با روکش براق است. روکش براق های گلاس، از متریال پلاستیک براق و شیشه ای مانند تشکیل شده است که به آن پلکسی گلاس گفته می شود.
صیقلی بودن و براق بودن کابینت های گلاس باعث می شود، این نوع کابینت در منزل شما درخشش و زیبایی بیشتری داشته باشد.
ورق کابینت هایگلاس، در ایران و خارج تولید می شود. برای ارزیابی کیفیت آن، با انداختن یک چراغ قوه بر روی سطح کابینت، میزان موج ها و نواقص روی آن را با دقت کنترل کنید. کابینت های گلاس مرغوب باید کاملا صاف، بدون موج،کاملا براق و یکدست باشد.

مزیت های کابینت هایگلاس:

کابینت های گلاس چند ویژگی قابل توجه دارد که باعث شده طرفداران این نوع کابینت در بازار کم نباشد:
•    کابینت های گلاس به دلیل براق بودن، باعث بازتاب نور بیشتری نسبت به سایر انواع کابینت می شود. در واقع شما با انتخاب کابینت های گلاس، منبع نور دیگری به جز پنجره و چراغ ها خواهید داشت. اگر آشپزخانه کم نوری دارید، به شما پیشنهاد می دهیم از کابینت های گلاس استفاده کنید تا نور آشپزخانه شما دو چندان شود.
•    کابینت هایگلاس تنوع رنگ و طرح نسبتا بالایی دارد و شما می توانید از کابینت های گلاس متناسب با انواع دکوراسیون های منزل استفاده کنید.
•    قیمت کابینت های گلاس مقرون به صرفه است و چندان گران نیست.
•    طرح های کابینت های گلاس معمولا از نوع کابینت مدرن هست.
•    نگهداری کابینت هایگلاس از نظر تمیز کاری، آسان است.

معایب کابینت های گلاس:

کابینت های گلاس در عین زیبایی و مدرن بودن، معایبی نیز دارد. باید گفت اصلی ترین عیب آن، آسیب پذیری های گلاس در برابر خط و خش است.

•    کابینت هایگلاس، سطوح حساسی دارد، بنابراین در نگهداری کابینت های گلاس باید دقت بیشتری به خرج دهید.
•    کابینت high glass به دلیل حساسیت و درخشندگی که دارد، به راحتی توسط یک جسم سخت خط می افتد و خش دار می شود. البته این مساله بستگی به کیفیت ورقی که کابینت از آن تهیه شده است، نیز دارد. هر چه متریال اولیه کابینت های گلاس با کیفیت تر و مرغوب تر باشد، مقاومت کابینت در برابر خط افتادن، بیشتر خواهد بود.
•    های گلاس به دلیل بازتاب نور بسیار زیادی که دارد، خط و خش رو بیشتر نشان خواهد داد.
•    لایه درونی کابینت های گلاس از جنس ام دی اف خام است، بنابراین در برابر رطوبت و آب، مقاوم نیست، البته نسبت به ام دی اف، مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهد. اما به طور کلی باید گفت که هایگلاس، در برابر رطوبت آسیب پذیر است.
•    در گوشه ها و کنج های کابینت های گلاس، تیزی وجود دارد.
•    هایگلاس کابینتی یک طرفه است و لایه پلکسی گلاس فقط در یک سمت ورق های گلاس وجود دارد. برای جاهایی که نیاز است پشت و روی کار دیده شود، باید از دو ورق کابینت در کنار هم و به صورت قرینه استفاده کرد.

نگهداری کابینت هایگلاس :

نگهداری کابینت های گلاس

اگر از خانم خانه درباره ی اصلی ترین مشکلش با خانه داری بپرسید، خواهد گفت تمیز کاری!!! تمیز کاری آشپزخانه و کابینت ها هم از این پروسه سخت مستثنی نیست. اما به شما اطمینان می دهیم اگر این کابینت را برای آشپزخانه خود انتخاب کرده اید، کار شما  برای نگهداری کابینت هایگلاس چندان سخت نباشد.
اگر چه کابینت هایگلاس در برابر جای دست آسیب پذیراست اما اثر لکه انگشت به راحتی و سهولت از روی آن پاک خواهد شد. اگر خیلی به جای انگشت بر روی کابینت حساس هستید، از رنگ های روشن های گلاس استفاده کنید.
اکثر کابینت های آشپزخانه به دلیل سطوح برجسته یا فرورفته ای که در سطح خود دارند، باعث جذب گرد و غبار و یا ذرات چربی به سطح خود می شوند. اما کابینت های گلاس به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی خود، دیر تر گرد و خاک و ذرات چربی را به خود می گیرد. بنابراین نگهداری کابینت های گلاس از گرد و خاک و ذرات چربی کار نسبتا آسانی خواهد بود.

اگر کابینت هایگلاس شما کثیف شد و ذرات چربی به بدنه آن نشست، با یک دستمال نم دار میکروفایبر به سهولت تمیز خواهد شد.
سعی کنید هر ماه کابینت های گلاس را با پارچه نخی یا کتانی آغشته به آب گرم، تمیز کنید. اگر این کار را به طور مداوم و ماهی یکبار انجام دهید، به مواد شیمیایی قوی برای تمیز کاری احتیاج نخواهید داشت.
تمیز کردن مداوم کابنیت هایگلاس باعث ماندگاری و جلوه بیشتر نمای آن خواهد شد همچنین عمر مفید آن را افزایش خواهد داد.
 

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید:

تمیز کردن کابینت های گلاس

کابینت های گلاس سفید، زیبایی خاصی دارد اما زیبایی آن زمانی چشم نواز خواهد بود، که تمیز و درخشان باشد. کابینت های گلاس، دیر کثیف می شود اما به دلیل درخشندگی و بازتاب نور فوق العاده ای که دارد، کثیفی را بیشتر نشان خواهد داد. این ویژگی در کابینت های گلاس سفید، نمود بیشتری دارد.
در لیست نکته نگهداری کابینت هایگلاس می توان به این اشاره کرد که برای جلوگیری از ایجاد لکه چربی بر روی کابینت هایگلاس سفید، حتما موقع آشپزی از هود استفاده کنید تا ذرات چربی را به درون خود مکش کند.
در صورتی که لکه های چربی مقاومی بر روی کابینت های گلاس سفید یا رنگ های روشن ایجاد شد، می توانید این لکه ها را با محلول خانگی سرکه و جوش شیرین، از سطح کابینت بزدایید. برای این کار، کافی است یک فنجان سرکه و یک قاشق جوش شیرین را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس دستمال نخی را به این محلول آغشته نمایید و به سطوح کابینت بکشید.
استفاده از دستمال آغشته به مایع ظرف شویی هم می تواند برای زدودن لکه های نه چندان سخت چربی، راهگشا باشد.
استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید مانعی ندارد البته به جز مواد سفید کننده.
به طور کلی سعی کنید از مواد شیمیایی، کمتر استفاده کنید. با این کار هم به محیط زیست آسیب نزده اید و هم به سلامتی پوست دست و ریه های خود اهمیت بیشتری داده اید. علاوه بر آن استفاده مداوم از مواد شیمیایی قوی، ممکن است باعث کمرنگ شدن رنگ انواع کابینت شود.
اجازه ندهید لکه ی چربی به صورت طولانی بر روی کابینت، خصوصا انواع سفید و روشن تر آن، باقی بماند. باقی ماندن لکه چربی به صورت طولانی مدت، علاوه بر اینکه کار شما را در تمیز کاری، سخت می کند، ممکن است باعث آسیب زدن به روکش کابینت نیز  بشود.